KAKO VIDIM SCHLARAFIJU 2025?

Bračni par Todorović podelio je sa nama svoju ideju o Schlarafiji. Dejan je, dobro poznavajući istorijat kao i porodične prilike male radionice iz Čuburskog dvorišta razvio svoju sliku budućnosti firme čiji je deo skoro dve decenije, a Mihaela je oslikala svoju zamisao.

Nisam od onih koji imaju nedostatak mašte pa ne mogu da vide stvari u budućnosti, niti sam sputan svojim naglašenim racionalizmom. Ipak, ovu priču ne mogu početi u 2025. godini, što je bio zadatak… Nama se u Schlarafiji vremenom upisao mentalni kôd zbog koga se neprekidno oslanjamo na našu prošlost i nasleđe. Tako nam i svaka priča o Schlarafiji, čak i ako se odnosi na budućnost, počinje u prošlosti, a onda preko sadašnjosti spontano prelazi u budućnost i samo takva može imati svoj pun smisao.

SCHLARAFIA 1985.

Koliko se Schlarafia promenila u poslednjih 35 godina? Pamtim je kao malu dvorišnu radionicu na Čuburi u kojoj su majstori bili porodica, u kojoj se radilo napolju na tezgi u hladu stare trešnje, a komšiluk se okupljao da uz kafu majstorima pravi društvo od ujutro do uveče… Jedino je stara svetleća reklama okačena na zidu pored ulaza u kuću, na kojoj je pisalo „Schlarafia – majstorska radionica Đorđa Vukasovića za izradu opruga i žičanih jezgara, Makenzijeva 69“, nagoveštavala da se u tom dvorištu zapravo odvija poslovanje, jer bi svakog ko kroči u dvorište prevario utisak te vesele i srdačne atmosfere.

Bez obzira na tu toplu, bezbrižnu porodičnu atmosferu, u Schlarafiji se radilo kao i danas: maksimalno posvećeno kvalitetu proizvoda uz brigu o zadovoljstvu mušterija, radilo se brzo i efikasno… Takav pristup davao je naravno dobre rezultate, zadovoljne mušterije iznova su se vraćale, nove mušterije dolazile su po preporuci čak i iz udaljenih krajeva Beograda, nekada i iz drugih gradova. Ručno rađeno opružno jezgro koje je nastalo u Schlarafiji u tapetarskim krugovima polako je postalo etalon kvaliteta i neophodan deo svakog kauča, sofe, fotelje i kreveta izrađenih da traju godinama.

SCHLARAFIA 2000.

2000. godine tada već vremešni Đorđe vidi da mu ponestaje snage i sve češće razmišlja o svom nasledniku. Svestan kako je gazdovanje radnjom zahtevan i odgovoran posao shvata da jedino unuk Dejan ima sposobnosti, znanja i hrabrosti da se tog posla lati. Dejan je uz sve zahtevane sposobnosti imao i onu koju samo mladost nosi – ambiciju.

Iz zdrave ambicije rodila se vizija, vizija je stvorila misiju i već iste godine prvi dušek Diplomat isporučen je na adresu kupaca. Dušek je bio izrađen na onom istom ručno rađenom jezgru koje je Schlarafiju prvobitno proslavilo. „Zašto da pravim poluproizvod kada mogu da izađem na tržište sa gotovim proizvodom i ostvarim veću zaradu?…“ – razmišljao je Dejan. Trebalo je naravno preći na viši nivo poslovanja dostojan radionice koja je ponudila dušeke na tržištu. Valjalo je u Schlarafiji okupiti ljude koje bi njegove zamisli sproveli u delo, pa Dejan polako zapošljava svoje rođake i prijatelje, dakle ljude u koje je imao poverenja i koje je kao nesebičan čovek hteo da zaposli u vreme kada se do posla teško dolazilo.

SCHLARAFIA 2004.

Već nekoliko godina Schlarafia isporučuje dušeke zadovoljnim kupcima, a novi mit se širi Beogradom: „… na Čuburi ima jedna mala radionica koja pravi najbolje dušeke, tamo idi!…“ Posao polako prevazilazi malu radionicu, širenje kapaciteta je neminovno. Radionica se seli u novoizgrađeni objekat u Vinči. Potrebe kupaca su rasle, i terale su Schlarafiju da tržištu ponudi nove unapređene modele dušeka… Ali Dejan nema mira, njegova vizija je nešto više. Svestan da je Schlarafia i dalje mali biznis sa imidžom kućne radinosti, shvata da je neophodno proširiti proizvodni asortiman a sve proizvode i prodavnice vizuelno i smisleno uobličiti kao prepoznatljiv brend.

Ubrzo su tokom 2005. godine prvi put angažovani dizajneri i marketinški profesionalci da kreiraju vizuelni identitet novog rastućeg brenda i da sa Dejanom postave osnove kompanije Schlarafia. Iste godine nastaje i prodajna franšiza, koju su u tom trenutku činili Dejanovi rođaci i prijatelji spremni da slede njegovu viziju i preuzmu deo rizika poslovanja.

Schlarafia ubrzano raste nošena energijom ljudi koji u njoj rade, nedostatak znanja nadomešćivao se upornošću, učilo se na sopstvenim greškama, sa zajedničkim fokusom na ciljeve koji su postavljeni…

SCHLARAFIA 2020.

Na krilima dobrog rada Schlarafia je konstantno rasla, sada zapošljava 30 ljudi – sa franšizom skoro 50. Schlarafijini proizvodi prodaju se širom Srbije i regiona a sestra kompanija Schlafgarten iz Beča je prvi iskorak ka zapadnoevropskom tržištu. Osim u domovima, na Schlarafijinim dušecima spava hiljade zadovoljnih i odmornih hotelskih gostiju u Srbiji, Crnoj Gori, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Rusiji, Kazahstanu… Posle perioda neizvesnog i ponekad teškog poslovanja došao je period u kome kompanija posluje stabilno, a svake naredne godine popravlja sopstvene rekorde u dobrom poslovanju. Prodati dušeci broje se u hiljadama, finansijski bilansi su svakim danom sve bolji!

Nekadašnji mit postao je urbana legenda – za Schlarafiju svi znaju! Ona je sada prepoznata kao lider u kvalitetu proizvoda za spavanje. Ponuda proizvoda za spavanje je zaokružena, a stručni razvojni i marketinški timovi neprekidno rade na njihovom unapređenju i uvođenju novih.

Prodavnice su renovirane po definisanom standardu, one odišu toplinom, uređene su u nenaglašenom retro stilu tako da asociraju na stare beogradske trgovine i zanatske radnje čime je zadržana veza sa našim nasleđem i tradicijom. Prodajni timovi se dodatno obučavaju kroz treninge i obuke, sa ciljem da postanu autoriteti znanja u oblasti proizvoda koje prodaju i nauke o spavanju i tako dostignu najviši nivo u svom poslu, biti prodavac-savetnik.

SCHLARAFIA 2025.

Period romantike kojom je obilovalo vreme razvoja, polako, gotovo neprimetno, prešlo je u period profesionalizma. U Schlarafiji sada rade profesionalni dizajneri, marketinški eksperti, tehnolozi, prodajni menadžeri, inženjeri i medicinski savetnici organizovani u timovima koji kreiraju i sprovode sve aktivnosti kompanije. Kompanija sada zapošljava više od 500 ljudi u skoro svim evropskim državama.

Proizvodni pogon je preseljen u novu halu nadomak Kosmaja izgrađenu po najvišim standardima energetske efikasnosti, a ceo proizvodni proces odvija se u skladu sa najvišim ekološkim kriterijumima EU. Proizvodnja je robotizovana i automatizovana skoro u potpunosti, ali je i danas odeljenje ručno rađenih dušeka srce i duša Schlarafije. U tom odeljenju i dalje su živi majstori nezamenljivi, jedino se tu čuje žamor, smeh i razgovor naših vrednih majstora, tu se radni dan, kao nekad, počinje uz kafu i priče o dogodovštinama. Radnicima je nedavno stavljen na raspolaganje staklenik sa cvetnom baštom gde u zelenom, prirodnom ambijentu mogu da provode pauze.

Tokom 2024. godine Schlarafia je postigla davnašnji cilj da se proizvodi isključivo proizvode od 100% prirodnih materijala, poliuretanske pene su ispraćene u istoriju, sada su vuna, konjska dlaka, prirodni lateks, pamuk, lan, kokosova vlakna, vlakna agave, paperje i perje materijali koji krase protektivne i komforne slojeve dušeka.

Prodavnice niču širom Evrope u svim većim gradovima, razvoj prodajne mreže je lak – svodi se na to da se zabodu igle sa zelenom glavom na mapi tamo gde ih nema.

Prodaja neprekidno raste, odvija se spontano, naši proizvodi su traženi, kupci osećaju strast prilikom kupovine jer je Schlarafia postala „moram imati“ brend.

Cela Evropa priča o „čudu“ sa Balkana govoreći u hvalospevima o našoj Schlarafiji, ističući sjajne poslovne rezultate u poslednje dve godine.

Prvi put u istoriji je jedna srpska kompanija kupila većinski vlasnički udeo jedne nemačke kompanije! Naime, početkom godine srpska Schlarafia preuzela je većinski deo akcija nemačke Schlaraffia-e, čime je preuzela upravljanje istom i zauvek otklonila sve nedoumice ljudi oko postojanja dve Schlarafije. Sada postoji samo jedna Schlarafia sa sedištem u Beogradu, na Čuburi, u Makenzijevoj 69!

…Do zadatka kako vidim Schlarafiju 2050. toliko od mene!…